sobota, 20 grudnia 2014

Got No Soul - Got No Soul (2014)

Got No Soul - Got No Soul


wydawnictwo: wydanie własne, 2014

01. Cover Me [06:58]
02. German Pharmaceutical Industry [06:44]
03. Do You Know It Is The Body Of Christ You Refuse [06:52]

skład: Kamil Baran (guitars, programming), k-vass (voc, samples)

gatunek: experimental, ambient, drone

Kiedy na horyzoncie pojawia się projekt, w którego twórczość w jakikolwiek sposób zaangażowany jest niejaki K-vass, to oczywistym staje się, że z taką produkcją należy się liczyć. Mowa o człowieku, który nie tylko stał za wizualizacjami Blindead i StrommoussHeld, ale można go było usłyszeć m.in. w Psychotropic Transcendental, gdzie pojawiały się wokale w wymyślonym przez zespół języku nazwanym var-inath, czy Unipolar Manic-Depressive Psychosis, a od niedawna również w Moanaa. Widząc ten pseudonim można mieć pewność, że działalność projektu będzie wyjątkowa, inna, a nie przebierając w środkach - po prostu pojechana. Wątpliwości nigdy nie tyczą się jakości każdego z nowych tworów K-vassa, a raczej kierunku, w którym ta twórczość zmierza. Jak jest w przypadku Got No Soul?



W Got No Soul zaangażowanych jest dwóch muzyków, którzy operują relatywnie skromnym instrumentarium. Jednak bardzo szybko okazuje się, że nie stanowi to kompletnie żadnego problemu w stworzeniu ciekawych kompozycji. Na minialbumie zamieszczono trzy kompozycje o łącznym czasie trwania przekraczającym dwadzieścia minut. Każdy z numerów to charakterystyczne, ciężkie, powolne i szalenie industrialne brzmienie pełne brudnych, muzycznych rozwiązań, które przywodzi na myśl działalność Justina Broadricka z początków działalności Jesu, bądź sięgając jeszcze dalej - z czasów świetności Godflesh. Niespieszne tempo taktowane monotonnym brzmieniem perkusjonaliów ciekawie splata się z gitarowym i elektronicznym szumem, z nałożonymi na niego wokalnymi wynurzeniami K-vassa. Trudno w tym wszystkim dopatrzeć się słów, melodii, czy innych punktów zaczepienia. Utwory nie są poszarpane rozbudowanymi wstępami, wyciszeniami wieńczącymi dzieło, czy elementami kulminacji emocji i wszelakiego hałasu. Od samego początku atakują pełnym zakresem bodźców, wprowadzając odbiorcę w przyjemnie hipnotyczny nastrój, od którego trudno się oderwać. Moją szczególną uwagę i zarazem sympatię zaskarbił sobie utwór German Pharmaceutical Industry ze względu na piekielnie charakterystyczne, zapętlone uderzenia, które bardziej niż przemysłem farmaceutycznym, kojarzą mi się z urzędem pocztowym i hurtowym stemplowaniem przesyłek w okresie przedświątecznym. Nie sposób też nie wspomnieć o Do You Know It Is The Body Of Christ You Refuse, który zawiera szczątki melodii i cechuje się najlżejszym i zarazem najbardziej ulotnym charakterem, przez co bliżej mu do tworów shoegaze'owych niż dark ambientowych czy drone'owych, a to co jest inne, nawet na tak małej przestrzeni, zawsze zwraca uwagę.



Got No Soul to kolejne bardzo ciekawe przedsięwzięcie K-vassa, w którym znaleźć można nie tylko mroczne, industrialne brzmienia, ale też sporo nietuzinkowych rozwiązań, hipnotycznych, wręcz transowych motywów i ogromne ilości specyficznego, gęstego klimatu, którego w muzyce nigdy nie jest za wiele. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że trzy kompozycje zawarte na EPce to zaledwie przedsmak dalszej twórczości tego projektu, a nie pierwszy i ostatni przejaw jego aktywności, bo przyznam szczerze, że chętnie jeszcze nie raz zapatrzyłbym się w otchłań tej mrocznej, muzycznej przestrzeni.